måndag 20 januari 2014

Tips, fåglar och lite annat

Ny vecka och jag är ledig i två dagar nu. Ska bli väldigt skönt. Och jag har några saker på min To Do-lista som jag tänkte beta av idag. Och så ska jag läsa. Har kommit in i en läsperiod och jag älskar det. Igår läste jag ut boken av Jojo Moyes som jag skrev om igår. Så bra den var. Nu ser jag fram emot att läsa fler böcker av henne. Men idag ska jag börja läsa en bok av Nicholas Sparks. Jag gillar hans böcker och har nog aldrig läst en som varit dålig. Den som ligger här på bordet och väntar på att jag ska börja är Safe Haven, som även finns som film.
Men först ska jag städa och så får läsandet bli en belöning senare då jag kan krypa upp i min nya soffa och bara försvinna in i en annan värld.
Jag köpte en ny soffa här efter nyår. Så himla skön den är. Hittade den på Ikea av alla ställen. Och på Rea dessutom. Som tur var fick jag den levererad hem medan Tom var här så han kunde montera ihop den. Sånt har jag inget vidare tålamod med.

På baksidan av mitt hus har ett gäng med Domherrar slagit sig ner sedan ett par veckor tillbaka. De brukar komma varje år och jag har aldrig sett så många som just här. Jag tycker att de är så fina de där små, bulliga fåglarna.


Fick låna en bild från nätet eftersom de är svåra att fånga på bild. Det är väl ungefär 10 stycken som har bosatt sig tillfälligt här. Ett säkert vintertecken.
Snö har vi däremot ingen, och jag är glad så länge det håller sig borta. Runt omkring oss så verkar det vara massor av problem med snö och halka. Som i Skåne. I norra Sverige har de köldrekord på sisådär en -42 grader! Väldig tur att man inte bor där säger jag bara för då hade jag väl frusit sönder. Här är det bara grått och kallt.  Just nu försöker solen visa sig lite, men det är nog bara för en pytteliten stund för solskrället har knappt visat sig alls sedan den 13 december då det var sol hela dagen. Inte underligt att jag känner mig så trött.
Den där kylan är väl inte så farlig om man tittar på termometern, men kyleffekten gör att det är ca -10 grader. Hua, säger jag bara. Jag fryser mest hela tiden och håller mig helst inomhus.


Tänkte dela med mig av ett tips till er som bor utomlands och har familj kvar här hemma. Skype i all ära, men då måste ju båda ha bestämt en tidpunkt då man ses. Men ibland kanske man vill ringa och då finns det ett jättebra telefonkort på Pressbyrån som heter Star. Kostar 100 kr och för det får man ca 90 timmars samtalstid. Väldigt smidigt måste jag säga. Dessutom gäller det i ett år från första samtalet.

Tom kom ju hit den 13 december och på kvällen tog jag med honom till Domkyrkan för luciafirande. Barnkören var det som stod för luciatåget. Så himla duktiga de var. Och det var minsann inget fel på uppslutningen då det var helt fullsmockat med folk. Jag hade faktiskt aldrig varit där på lucia men det ska jag göra om för det var verkligen mysigt och kanske även gå på luciakröningen om jag kan.

Nej, nu är det dags att sparka igång dagen så att jag hinner beta av några av sakerna på listan.

Ha en bra dag.

Tjingeling

3 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Visst är det härligt med bra böcker! Läste just om en bok som jag inte kan vänta att få sätta tänderna i - The Goldfinch av Donna Tartt. Hon är helt enastående och hennes språk är bland det bästa jag läst.

Skönt med ny soffa och tack för tips om telefonkort!

KRAM

mammaxtre sa...

Jag älskar att koppla av med en god bok. Så härligt att låta sig svepas iväg in i bokens värld.

Ha det gott

Camilla sa...

Lotta:
Jag älskar att läsa men det blir inte så ofta som jag skulle önska. Jag brukar vara för trött på kvällarna. Men jag har alltid med mig en bok när jag jobbar helg för då finns det alltid döperioder. Den boken du skrev om ska jag kolla upp.
Och soffan är väldigt skön :)

Kram

mammaxtre:

Böcker är skön avkoppling och ett bra sätt att koppla av på. Fler tips kommer vad det lider.

Kram