lördag 25 januari 2014

Kyla, grym sjukdom och lite annat

Jag säger bara en sak, fy fasiken vad kallt det är! Visserligen står det bara -3 på termometern men det blåser ordentligt ute. Och det är kalla vindar, tro mig. Det känns som om hela kroppen fryser till is. Nu kanske inte alla känner som jag, men å andra sidan är jag alltid väldigt frusen denna årstiden. Jag gillar värme och sol, väldigt mycket. Visserligen tycker jag att det är vackert på vintern med snö och sol, men kyla gillar jag inte alls.

Efter jobbet idag åkte jag hem till mamma för att käka lite och hjälpa henne med en del saker. Hon har det tufft nu med en sambo som har en demens som förvärras hela tiden. Vi hoppas alla på ett snabbt förlopp så att han kan få komma in på något slags boende. Det låter säkert grymt, men det som mamma går igenom varje dag är nog faktiskt ännu grymmare. Han kommer oftast inte ihåg vilka vi är, men ibland har han sina ljusa stunder. Det är fruktansvärt att se och det känns som om vår familj faktiskt har haft vår beskärda del av sjukdomar redan. För mammas skull hoppas jag att det går snabbt utför. Och det har gått ganska snabbt utför de senaste månaderna.
För människor som inte befinner sig mitt i detta eller har upplevt det så är det fruktansvärt att höra en person tala om att det finns massor med folk där hela tiden som han ser men inte vi andra. Ibland är han uppe och vimsar runt hela nätterna vilket innebär att mamma inte heller får någon sömn eftersom hon inte vet vad han hittar på. Så vissa dygn är de vakna i typ 36 timmar och mamma går på knäna av att inte kunna få sova ordentligt. Jag och min syster har i alla fall kommit överens om att när det går, i framtiden, så ska vi ta med mamma på resor och att vi ska åka med henne till de platser som vi vet att hon vill besöka som Rom och Barcelona. Jag hoppas att det inträffar fort innan hon blir alldeles för gammal och skröpplig. Det SKA bara hända. Jag vägrar att det ska bli som med pappa som ville åka till vissa ställen, men aldrig kunde göra det. Nu ska vi bara dra iväg. Det har jag lovat mig själv, och utan att hon vet det henne också.

Nog om detta, även om det är något som finns i mina tankar varje dag.

Just nu sitter jag och tittar på Stjärnorna på slottet. Ikväll visades sista delen och jag kollar på det i efterhand. Och vad gör de. Spelar cricket! Ett helt obegripligt spel med en massa krångliga regler som typ tar en vecka att lära sig. Men om jag ska vara helt ärlig så har årets deltagare inte varit några som verkligen har fångat mig. Även om vissa personer har varit intressanta så har det funnits mer intressanta personer och personkonstellationer i tidigare delar. Jag hoppas på bättre persongalleri i nästa omgång. Fast jag gillar att få reda på mer av dessa kända personer. Och det finns ju hur många som helst att välja bland. De behöver ju inte nödvändigtvis vara skådisar eller sångare, det finns ju fler som har levt intressanta liv.

Nu har jag börjat läsa en ny bok. Och den här gången är det Nicholas Sparks som får den äran att underhålla mig. Men jag måste säga att jag verkligen längtar efter en sådan där superbra bok som man inte kan lägga ner ens efter 20 sidor. Jag tror att den senaste boken jag läste som var så var Sandmannen av Kepler. Det är helt oväsentligt om det är spänning eller något annat. Men om någon har läst en sådan bok så skulle jag verkligen vilja veta. För jag känner att det är dags för en sådan, helt klart. Jag behöver en kickstart i mitt läsande igen helt enkelt. Så ge mig gärna tips på sådan superbra böcker som inte går att lägga ifrån sig. Enda kravet är att det är en bra story.

När det gäller film så hoppas jag att jag ska få gå på bio med min systerdotter och svåger nästa helg och titta på Frost. Den verkar ju riktigt bra. Och med tanke på att den redan har slagit rekordet som Lejonkungen hade så bådar det ju gott. Jag älskar att gå på barnfilm, det är ju helt annorlunda än att gå på vuxenfilm.
Som ni kanske har förstått gillar jag film, men ser dem väldigt sporadiskt. Även om det är något jag faktiskt inte gillar egentligen. Jag har en Wallanderfilm liggande och en annan som jag ska se på måndag. Jag återkommer om dessa. Men för att inte bara ligga det här med film obemärkt så tänkte jag tipsa om en annan bra film som vi såg när Tom var här.


Vill ni se en actionfilm så ska ni se denna. Det är action från första rutan till sista. Och jag som brukar somna till de flesta filmer höll mig vaken under hela filmen. Jag är inte den bästa att beskriva filmer eftersom jag har lätt för att avslöja hela storyn. Så det tänker jag inte göra, mer än att det handlar om en president, Vita Huset och en bunt terrorister. Väldigt bra action är det helt klart. Är ni sugna på action så rekommenderar jag denna.

Nu är det snart dags att sova för att orka med morgondagen.

Sov gott.

Tjingeling


Inga kommentarer: