söndag 30 mars 2014

Underbar förmiddag och bio

Vilket väder det har varit den här helgen! Strålande sol och ingen vind. Termometern visar på ca 12 grader. Vad kan då vara bättre att börja en söndag med än en ridtur ut i skogen? För mig total livskvalitet. Riiskas var helt slut efter ridturen och det gick väldigt långsamt på hemvägen. Det var tydligen jobbigt att galoppera på sandvägarna, som var hur fina som helst. Men vi kommer att rida mer där från och med nu.

Det här vädret är verkligen efterlängtat efter tisdagens "höststorm". Det var helt galet väder. Regnade och snöade samtidigt. Och som det blåste. Ölandsbron blev avstängd för allt utom bilar i några timmar. Och då blåser det kan jag säga. Det lugnade ner sig lite framåt kvällen med det var helt galet väder. Jag hoppas verkligen att det var det sista ovädret för den här säsongen. Nu vill jag bara ha sol och skönt. Men säg den lycka som varar, nästa vecka ska det tydligen bli sämre och framförallt kallare. På tisdag ryktas det om +2 grader. Brr säger jag bara.

Igår var det ju dags för Earth Hour. Jag är ju rätt duktig på detta varje kväll eftersom jag oftast inte har några lampor på utan kör med ljus istället. Mycket större mysfaktor tycker jag. Kalmar stad är faktiskt väldigt duktiga på detta och släcker ner alla gatlampor. Det är lite häftigt när det är kolsvart när man tittar ut.

För ett tag sedan så läste jag ut Me Before you eller Livet efter dig som den heter på svenska, av Jojo Moyes. Den var inte särskilt bra i början, men sedan blev det en helt underbar bok med ett slut som var både lyckligt och sorgligt på samma gång. När jag fyllde år fick jag en annan bok av samma författare av min syster. Sophies historia heter den. Och jag måste säga att den har varit bra ända sedan första sidan. DET är inte ofta man får tag i sådana böcker. Nu läser jag ju inte särskilt fort längre. Förut så slukade jag böcker, men nu är det så himla mycket annat som ska hinnas med. Men den här boken längtar jag verkligen efter att läsa. Men jag måste känna att jag har tid och bara kan koppla av i minst en timma. Annars känns det liksom inte lönt att öppna den.

I måndags var jag på bio. Såg En familj- August Osage County.


Det var verkligen en bra film om en familj som hade en massa skelett i sin garderob. Meryl Streep var verkligen bra liksom Julia Roberts. Jag kan verkligen rekommendera den. Men kanske inte om man vill se en feelgood-film. För den är så långt ifrån det som det går att komma.

Nej, nu är det dags att laga lite mat.

Ha en fortsatt skön söndag.

Tjingeling

3 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Vi hade också Earth Hour här…bra tycker jag!

Tack för filmtips. Den står på min lista. Skönt att ni har så bra väder. Här regnar det. Ska krypa upp i soffan med en bok snart ;)

KRAM!

Annika sa...

Osage County har jag fått för mig är mkt bättre som teaterpjäs än som film.
Vet inte om jag har ngn större lust att se filmversionen.
I lördags vara jag på teater under Earth Hour, men jag tror inte det uppmärksammas mkt här.
Levande ljus är verkligen mysigt.
Love it.
Här har vi också haft överjävligt väder i helgen, men nu är det bättre. Tacksam för det.
Kramar!!

mammaxtre sa...

Ja du, den filmen.....jag var helt slut efter att ha sett den :-)

Ha det gott