tisdag 10 december 2013

Delfiner & Späckhuggare

Jag är hemma idag också och hoppas på att jag ska få vara feberfri hela dagen. Då kanske jag kan gå tillbaka till jobbet imorgon.
Halsen kliar som sjutton ibland och då får jag oftast en hostattack så att tårarna sprutar. Men det och snuva får jag väl dras med ett tag till. Jag hoppas att jag kommer att må lite bättre idag i alla fall.

På fredag kommer ju Tom så den här eländiga förkylningen kunde ju inte komma mer olägligt. Alla planerna som jag hade har jag fått lägga åt sidan för det har helt enkelt inte funnits någon energi i min kropp till att fixa och pyssla. Det kan jag känna mig stressad över, men nu struntar jag i det och Tom får väl hjälpa till med det när han kommer.

För att pigga upp mig lite tänkte jag visa några bilder som jag tog när vi var på Sea World i Orlando i september. För där fick jag ju träffa mitt favoritdjur, ja förutom häst och hund då, delfin. Vilka fantastiska djur! Jag hade kunnat stanna där hur länge som helst. Att få klappa en delfin var helt magiskt måste jag säga. Och de känns som siden, så himla sköna att ta på.
Nog babblat, nu kör jag lite bilder.


De är nyfikna, delfinerna. Även när man står på andra sidan av en glasruta.



 
En barnkammare fanns det också där det bodde en liten delfinunge med sin mamma och tre barnvakter. Två av dem har nog fått ungar nu så delfinungen kommer att få små lekkamrater.
 
 
I väntan på de små kompisarna roade sig delfinungen på egen hand.
 
 
Leopardrockan var verkligen häftig. Så fin.
 
 
Även hos Späckhuggarna fanns det en unge, även om denna var något äldre. Så stora de är men ändå så eleganta och smidiga.
 
 
 
Sea World är en fantastiskt vacker park att besöka, och vi hade tur att vara där i september då det inte var alltför mycket folk. Det var inga köer någonstans även om det var en hel del folk. Perfekt årstid att åka dit helt klart.
För mig var höjdpunkten att få ha närkontakt med delfin tillsammans med en delfintränare. En helt magisk upplevelse och nästa gång jag besöker Orlando så blir det helt klart ett besök på Discovery Cove, som tillhör Sea World, där man får bada tillsammans med delfiner. Vi gjorde inte det den här gången eftersom det är ganska dyrt och vi ville besöka Sea World också och kände att vi ville se något annat också.
 
Orlando är en märklig stad som verkar vara helt uppbyggd för turister. Inte ett bostadshus i sikte. Alla verkar bo i förstäder till Orlando. Med tanke på hur otroligt många hotell det finns så är det nog ingen som vill bo och leva inne i Orlando.
 
Dags att fortsätta kurera hosteländet.
 
Tjingeling
 

 

4 kommentarer:

Annika sa...

Har varit på Disney World fyra ggr. Men aldrig på Sea World, och aldrig inne i Orlando.
Men staden är väl i princip uppbyggd för alla stora nöjesparker som ligger där.
Då jag varit på WDW har vi bott inne i parken. Skulle gärna besöka Sea World ngn ggn.
Krya på dig nu!!!
kram

Camilla sa...

Annika:
Sea World ska du absolut besöka. Så himla fin park och mycket lärorikt. Helt klart värd ett besök :)
Trots många hotell, restauranger osv så är ena delen av International DR, som är stora stritan i Orlando, väldigt fin. Där är det väldigt grönt och lummigt.

Återhämtningen pågår för fullt här med te i mängder och olika medikamenter:)

Kram

Charlie sa ... sa...

Späckhuggare - vilka imponerande djur!

Nu vet jag att Tom har kommit, så underbart.
Hoppas du mår bättre och att ni har det jättemysigt!!

KRAM
Lotta

mammaxtre sa...

Delfiner, vilken dröm att få simma med delfiner.

Gott nytt år!