fredag 18 mars 2011

Mix av allt

Hinner inte läsa så många bloggar nu, men när T åker hem får jag ägna ett par dagar för att läsa ifatt det jag har missat och kommentera. Jag har inte glöm er, men tiden finns bara inte just nu till allt. Jobb, pållen och T måste tas om hand.
Jaha, idag blir det ytterliager ett inlägg av allt möjligt. Det har en tendens att bli så just nu då jag inte hinner skriva så mycket som jag skulle vilja.


Idag missade jag vad som måste ha varit världens klipp. På macken här bredvid var det något slags jippo för en ny radiokanal. Och vid 7.45 var kön vääääldigt lång in till macken. Varför kan man ju undra när bensinen här kostar nästan 14 kr litern. Jo, man fick tanka gratis! Förbaskat synd att jag inte visste om det. Men å andra sidan skulle jag nog inte haft tid att sitta där i den ringlande kön eftersom jag var tvungen att dra till jobbet. Ja ja så kan det gå. Men det är verkligen inte varje dag man kan fylla en tank för 600kr, gratis. Inte undra på att det var långa köer.


Här har vintern gjort en oväntad och ovälkommen comeback. Det har snöat mest hela dagen, inget som jag uppskattade kan jag meddela. Hoppas eländet smälter undan fort som tusan. En massa trafikproblem har det vita eländet ställt till med. I Jönköping var det så illa att 100 långtradare blockerade backen mot Göteborg. Alla som åkt den vägen vet att den inte är att leka med.
Det enda positiva var väl att pållen struntade i att rulla sig i sörjan. Annars brukar han ha lera upp på öronen. Visst ska lerbad vara bra för huden, men någon måtta får det väl vara. Tur att han har täcke på sig, men å andra sidan har det nu ändrat färg från blå till mullvad. Det nya röda täcket får vi nog vänta med ett tag tror jag.


I Japan fortsätter människornas kamp för livet. Inte nog med jordbävningar, tsunami och allvarliga kärnkraftsproblem, nu har även vädret ställt till det ordentligt med kyla och snö på vissa redan utsatta platser. Kan det inte vara nog nu?
Hoppas att hjältarna inne på kärnkraftverken får reda på det värsta kaoset. Ja, man måste väl kalla folk hjältar som offrar sina egna liv för en hel befolkning. För mig är dessa människor hjältar, inte folk som väljer att riskera sina liv i främmande land för ett hot som aldrig kommer att drabba dem. Dessa personer är inte ovetande om de risker som de utsätter sig för hela tiden. Alla människor som jobbar med kärnkraft vet det, och vi som anhöriga vet det också. Själv är jag uppväxt ganska nära tre reaktorer här på ostkusten, ca 8 km, och har haft en pappa som alltid under hela mitt liv arbetat där. Informationen är inget jag har några som helst invändningar på, den har varit och är mycket informativ. Och jag har alltid känt mig säker. Att inte alla gör det har jag full förståelse för. Men att något liknande skulle hända här verkar inte helt troligt då vi varken har några jordbävningar som är av större magnitud eller tsunamis. I Japan var det ju en kombination av dessa två som orsakade de problem som kärnkraftveken där nu har.
Däremot är jag ju inte så dum att jag inte fattar att detta kan vara väldigt farligt om något skulle gå väldigt fel. Men rädd för kärnkraften här, nej det är jag inte.


Lite bebisar har det blivit här. Ja, jag har inte fått några. Men min kusin var först ut med en liten tjej den 12:e och igår fick en tjej i stallet ytterligare en tjej. Och förutom att det var två tjejer så hade båda dessutom bråttom ut när väl mammorna kom in till sjukan. Ca 2 timmar på båda. Jisses, dessa tjejer verkar ha bråttom!
Grattis till alla inblandade!


Nej, nu ska jag kolla lite på Modern Family innan det är dags att knoppa in. Vilket T för övrigt redan har gjort.


God natt

Inga kommentarer: